Thursday, March 26, 2009

terimalah ustaz...

TERIMALAH JAWAPAN SAYA…

Assalamualaikum w.b.r Ustaz Mohd Azrul Azlan.

Refleksi 1:

Dalam mengharungi dunia pendidikan di abad 21, sebagai seorang guru dia perlu memberi sarapan, makan tengahari dan malam serta diet yang seimbang agar mantap dan berusaha dalam menghadapi cabaran kemahiran abad 21 iaitu "IT dan TEKNOLOGI".Ini adalah kemahiran abad 21 yang perlu ada dalam diri setiap individu guru.

Tidak salah jika saya katakan bahawa guru sendiri perlu pikul 2 buah beg kiri dan kanan bahu, di sebelah kanan pikul laptop dan sebelah kiri pikul LCD. Maksudnya disini, guru perlu membeli sendiri dan dengan duit sendiri 2 teknologi tersebut iaitu laptop dan LCD.Guru perlu sedar bahawa tidak semua sekolah menyediakan kemudahan LCD dan komputer. Guru juga perlu ada target dalam mencapai kejayaan dalam profesion yang diceburi.

Bagi mencapai hasrat Negara untuk membangunkan generasi yang mempunyai kemahiran abad 21 iaitu budaya mesra IT dan Teknologi, guru perlu tanamkan rasa ingin tahu dalam diri dan berusaha menjadi yang terbaik antara yang terbaik dengan bantuan IT dan Teknologi serta berusaha membawa generasi abad 21(pelajar) kepada satu perubahan gaya pembelajaran.

Refleksi 2:

Pelbagai kekangan dan alasan yang sering kita dengar tentang penggunaan ICT dikalangan guru- guru sekolah. Adakalanya benar dan adakalanya hanya alasan kerana malas. Ini juga ada berlaku disekolah taraf "Bestari".

Oleh itu, langkah yang perlu di lakukan untuk membantu guru- guru supaya bersedia membudayakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dan memanfaatkan ICT disekolah secara maksimum.

1. Membuat "pilot test" iaitu mengambil dan mengawal sebuah kelas untuk mencapai target bahawa dengan penggunaan ICT bil hikmah maka proses pengajran dan pembelajaran lebih mudah dan keputusan murid akan meningkat.

* walaupun akan ambil masa yang lama, pasti berjaya!

2. Mengaplikasikan semua kemahiran ICT disekolah bermula daripada membuat Rancangan Pengajaran Harian, Rancangan Pengajaran Tahunan, bahan bantu mengajar dan seterusnya data pelajar didalam kelas. Secara tidak langsung guru lain akan melihat dan mengikut.

3. Pastikan diri sendiri benar- benar mahir dalam penggunaan ICT.

4. Mewujudkan minggu ICT dan saya akan bertindak sebagai orang penting dalam program tersebut. Contohnya, mengadakan pertandingan bagi setiap panitia matapelajaran supaya membuat koswer dan sebagainya.

* seandainya ada masalah saya akan merujuk ke ustaz la.

5. (idea gila-gila) Tryla masuk mana- mana pertandingan rekacipta menggunakan ICT dan jika ada sijil tunjuk la sikit. Gunalah psikologi sikit.

Refleksi 3:

1. Ciri- ciri dan kemahiran yang ada pada diri saya untuk mengawal proses pembelajaran secara atas talian:

· Ilmu psikolgi. Bagi tujuan melihat tahap dan kemampuan pelajar.

· Sentiasa berusaha menjadi guru yang kreatif dan kritis bagi menarik minat pelajar.(saya sedang ambik kursus kemahiran kreatif dan kritis sem ni).

· Komunikasi.

· Menggunakan formula "must know, should know and nice to know" sebagaimana yang ustaz ajar. So, pelajar akan tercabar.

2. Bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya saya mampu mengawal proses pembelajaran atas talian ialah, tutor/ pensyarah berkongsi lebih banyak link2 dan memberi penjelasan setiap tugasan secara komunikasi lisan secara jelas sebelum di publish ke moodle atau p&p secara atas talian.

3. Perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian ialah sentiasa berhubung dan memberi respon yang diberikan sangat penting bagi menarik minat semua murid. Gaya pengajaran secara penyayang dan toleransi adalah salah satu aspek penting dalam mengawal dan mengurus P&P secara lisan atau atas talian.

Refleksi 4:

1. Apakah pendapat/persepsi anda apabila diberitahu bahawa anda dikehendaki untuk menyiapkan satu koswer yang menggabungkan semua elemen-elemen multimedia?

2. Pada pendapat anda adakah projek ini akan dapat membantu anda ketika anda menjalani praktikum nanti?

Jawapan saya:

1. Persepsi awal, sebenarnya saya dah biasa dengan assignment setiap sem tapi bila ustaz sebut koswer macam jenama "Cosway", so confuse sikit.(biasala). Tetapi, lepas ustaz bagi penjelasan step by step melalui komunikasi lisan dan dalam moodle, kekaburan dapat diatasi. Lebih- lebih lagi, ustaz dah ajar banyak kemahiran start daripada hyperlink sehinggalah "delicious". Masa agak singkat bila kemahiran dan ilmu baru yang ustaz ajar nak masukkan dalam koswer tu. Tapi alhamdulillah, boleh adaptasi dalam projek. Perkara pertama yang saya cakap pada kawan- kawan, "kita berusaha buat koswer yang berkaitan dengan bidang kita" , seolah- olah bahan untuk p&p secara atas talian atau dalam kelas.

2. Projek ini sangat membantu namun kami perlu pandai relatekan dengan profesion kami dan tidak salah jika digunakan untuk membuat pengisian program bersama pelajar atau masyarakat.

Namun, sewaktu praktikal sangat mustahil kami akan dapat bookong bilik komputer dan LCD untuk p&p. Tetapi, next time bila dah mengajar betul, dah pengesahan jawatan, tidak salah sekiranya kita beli sendiri laptop dan LCD untuk dijadikan bahan bantu mengajar untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran secara atas talian dan koswer seperti cd dan sebagainya.

3. Ya, saya rasa perlu diubah kaedah penilaian menggunakan bintang kepada kaedah pemberian gred A,B,C dan D. Starndad level sebagai pelajar universiti. Seingat saya, kaedah bintang ustazah saya gunakan semasa kami dalam darjah 1 sampai 3. Bila melihat bintang satu atau separuh, perasaan akan down. Apapun, setiap kaedah ada kekuatan dan kelemahan. Perlu merujuk kepada keupayaan dan kemampuan pelajar dan motivasi pelajar.

Refleksi 5:

Sebenarnya, sukatan pelajaran yang terdapat dalam subjek Multimedia dalam Pendidikan Islam tidak perlu diubah kerana sukatan memenuhi keperluan pelajar tetapi masa yang diambil untuk memenuhi satu- satu topik amatlah singkat.

Masa dan sukatan harus diperbaiki dan dikaji semula.

Maas salamah wa ilal liqa'.

No comments:

Post a Comment